Fold

Kijkje in de keuken

Voor bijna iedereen is het vakantieseizoen aangebroken. Dat betekent meestal dat je een stapje terug kunt doen. Bij de meeste bedrijven is het rustiger dan normaal. Thuis is er, naast het regelen van oppas voor de dagen dat je werkt, geen stress met het vullen van broodtrommels en het zoeken naar gymspullen. De wekker gaat doorgaans later of lekker niet. Maar voor ons is het eigenlijk een van de meest drukke periodes van het jaar. Laat ik je eens een kijkje geven in onze keuken.

Nieuwe kinderkleding collectie

Juli en augustus is de tijd dat alles tegelijk gebeurt. Het zomerseizoen loopt op zijn eind. Dit houdt in dat de zomercollectie in de opruiming is om plaats te maken voor de najaarscollectie. Dagelijks ontvangen we dan nieuwe collectie. Het open maken van de dozen is eigenlijk altijd een feestje! Want wat is het precies en hoe ziet het er ook al weer uit…. Net Sinterklaas. Maar het betekent ook dat er plek gemaakt moet worden in de winkel. De producten moeten uitgepakt, geprijsd, gelabeld en opgehangen of opgevouwen worden. Daarnaast willen we alles zo spoedig mogelijk online hebben staan.  Hiervoor moeten ontzettend veel teksten geschreven worden. Het is dan ook niet zo gek dat we met de webshop vaak een beetje achter de feiten aan lopen, oepsss….

Inkoopseizoen

Tegelijkertijd is het ook het seizoen dat we onze inkoop voor, jawel, zomer 2018 moeten doen. Waarom zo vroeg zal je je wel afvragen. Dat heeft te maken met het feit dat de merken hun productie moeten inplannen en inkopen. Het is voor hun dan ook van belang om vrij vroeg al te weten welke en hoeveel stuks er in productie moeten zodat ze daar de stoffen op kunnen inkopen. Ook de productie in de fabrieken moeten ze inplannen. De inkoop doen we in showrooms waar samples van de zomer 2018 collecties hangen.

Zo’n inkoopseizoen is super leuk maar heeft ook wat voeten in de aarde. We doen de inkoop altijd samen. Dat betekent dat de winkel dan een dagje dicht moet. Maandag is daar de beste dag voor omdat we dan alleen ’s middags open zijn. Ilja, onze meesterplanner, begint dan ook ver van te voren met het maken van afspraken. Hierbij houdt ze rekening met waar de showrooms zitten. Dit is namelijk door heel Nederland. Ze probeert zo veel mogelijk merken op een dag te plannen zodat de winkel zo min mogelijk dicht hoeft. Dit houdt in dat we soms wel 6 merken achter elkaar doen en van ’s ochtends 10:00 tot 20.00 afspraken hebben. De rit terug naar huis is dan ook vaak een melige bende.

Goede voorbereiding

Een inkoop moet je goed voorbereiden. Maar hoe? Vroeger deden we het echt alleen op gevoel. Maar sinds we een gedegen kassasysteem hebben kijken we ook naar de cijfers. Om te kunnen overleven is dat belangrijk. Dit houdt in dat we soms afscheid moeten nemen van een merk dat we zelf heel leuk vinden. Alleen omdat de doorverkoopcijfers niet goed genoeg zijn. Als we weten met welke merken we doorgaan maken we budgetten. Ieder merk krijgt een bepaald bedrag wat we mogen uitgeven. Uiteraard houden we een beetje budget over voor leuke nieuwe hippe merkjes. Dit vinden we heel belangrijk.

Met deze gegevens gaan we naar de showroom van de merken. Daar moeten we een keuze maken uit alle samples. Soms is dat een hele puzzel. Want wat voor beeld willen we? Wat past nu bij Stoerkids? Het leuke van ons werk is dat we veel vaste klantjes hebben. Deze komen regelmatig terug bij een inkoop. Kreten als; ‘dat is een echte Senn’, ‘dat zou Marit dragen’ en ‘echt iets voor Livia’ komen dan voorbij. You are always on our minds!

Daarbij moet je ook nog rekening houden met de balans. Heb je genoeg denims, niet te veel t-shirts, mis je nog sweaters? We maken van iedere inkoop dan ook foto’s zodat we dit in de gaten kunnen houden. En om te kijken of de kleuren een beetje matchen bij elkaar. Dit is nodig omdat we in de winkel op kleur presenteren. Zoals je ziet komt er best nog wel wat bij kijken.

Love our job

Hoe druk en hectisch deze periode ook is. Het is eigenlijk ook wel een van de leukste van het jaar. Het is heerlijk om nieuwe producten in de winkel te krijgen. Maar ook het inkopen is te gek. We kunnen dan een prachtige collectie voor je samen stellen. Eentje die echt bij Stoerkids past. Eentje waar je hopelijk blij van wordt. Waar onze liefde en passie in zit. Eentje die we graag met je delen. Want eigenlijk hebben we gewoon het leukste beroep van de wereld! Kids en Fashion de beste combinatie. We love our job.

 

inkoopseizoeninkoopseizoen, showroom

 

 

Bewaren

Deel dit artikel
[addtoany]